اطلاعیه ویژه
آخرین اخبار
کد خبر: ١٢٧١٢
تعداد بازدید : محافظت شده
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
یادداشت وارده؛

مُهرستان / سید هادی موسوی؛ کارشناس ادبیات » واژه جشنِ فارسی برگرفته از (yasna) اوستایی است به معنای ستایش و پرستش هدف از برگزاری جشن ها و گرد همایی ها نزدیکی افراد جامعه، تمرکز نیرو اتحاد و اتفاق  بوده است . به عبارت دیگر جشن یعنی ستایش و پرستش دینی همراه با سرود و شادمانی. یک رشته از…

سید هادی موسوی_کارشناس ادبیات

مُهرستان / سید هادی موسوی؛ کارشناس ادبیات » واژه جشنِ فارسی برگرفته از (yasna) اوستایی است به معنای ستایش و پرستش هدف از برگزاری جشن ها و گرد همایی ها نزدیکی افراد جامعه، تمرکز نیرو اتحاد و اتفاق  بوده است . به عبارت دیگر جشن یعنی ستایش و پرستش دینی همراه با سرود و شادمانی.

یک رشته از جشن‌های آریایی از اقوام هند و ایرانی و هند و اروپایی جشن‌های آتش است. منظور از جشن‌های آتش، جشن‌هایی است که با افروختن آتش جهت سرور و شادمانی آغاز می شود. از جمله جشن‌های آتش که هنوز در ایران باقی مانده جشن چهارشنبه سوری و جشن سده است.

جشن چهارشنبه سوری: این جشن که برای استقبال از نوروز است و بدون تردید یک سنت ملی و میهنی بجای مانده از زرتشت می‌باشد. سور در زبان و ادبیات فارسی و برخی گویش‌های ایرانی به معنای “جشن ” “میهمانی” و “سرخ” آمده است.

روز چهار شنبه بر طبق اسناد کهن، پس از ورود اسلام به ایران بر روی آن گذاشته  شده است . زیرا قبل از ورود اسلام در ایران هر سال ۱۲ ماه و هر ماه ۳۰ روز بوده است . که هرکدام از این ۳۰ روز اسمی مشخص نامگذاری شده بود ( هرمز دروز  اردیبهشت روز ، بهمن روز ، و … )  که بعد از ورود اسلام به ایران تقسیمات هفته نیز به آن اضافه شد. در ایران باستان و پایان هر ماه جشن و پایکوبی به نام سور مرسوم بوده است و از سوی دیگر چهار شنبه نزد اعراب ( یوم الارباع ) خوانده می‌شد. و از روزهای شوم و نحس بشمار می‌رفت، که بعد از گذشت چند سال از ورود اسلام به ایران جشن سور در ایران کم رنگ و به آخرین چهار شنبه سال محدود شد. طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی برافروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشیدروشن نگه داشته می شود که این آتش معمولاً بعد از ظهر زمانی که مردمآتش روشن می‌کنند و از روی آن می پرند آغاز می‌شود. و در زمان پریدن می‌خوانند “: ( زردی من از تو ، سرخی تو از من ) این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاکسازی مذهبی است که واژه سور به معنای  ( سرخ ) بدان اشاره دارد.به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدگی و زردی ، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی ، گرمی و نیرو به آنان بدهد. چهارشنبه سوری جشنی  نیست که وابسته به دین یا قومیت افراد باشدو در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.

آیین‌های جشن چهارشنبه سوری : ۱ ) افروختن آتش ۲) قاشق زنی ۳ ) فال گوشتی و گره گشایی ۴) آجیل مشکل گشا : پس از پایان آتش افروزی اهل خانه و خویش آوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند تخمه هندوانه تخمه کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود روی آتش بو داده و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردند. آنان براین باور بودند هرکس از این معجون بخورد نسبت به افراد دیگر مهربان‌تر می‌گردد و کینه و حسد از وی دور می‌شود.

امروز اصطلاح نمک پیر شدن و نان و نمک کسی را خوردن و در حق کسی خیانت نورزیدن از همین باب سرچشمه گرفته است.

تحریفات جشن چهارشنبه سوری : یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که تمام آیین‌ها و یادمان‌هایی که مردم ایران در زمان‌هایی گوناگون برپا می‌داشتند و برخی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است با منش اخلاق و خرد نیکان ما در آمیخته بود و در همه آنها اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی و نبرد با اهریمن در قالب نمادها نمایش‌ها و آیین‌های گوناگون نمایشی گنجانده بود.

رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت نام جشن چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم در هیچ کدام از این آیین ها دیده نمی شود .

کسانی که با منفجر کردن ترقه و پراکندن آتش، سلامتی مردم را هدف می‌گیرند و با تن دادن به رفتاری آمیخته با هرج و مرجی روحی، آیین جشن چهارشنبه سوری را تحریف کرده اند. با امید  به داشتن یه جشن چهارشنبه سوری زیبا فرهنگ ساز و به دور از هرگونه خطر احتمالی.

جشن  آتش جشن شادی جشن نور           گاه آتش بازی و شام سرور

آتش زرتشت و نور ایزدی                       پرتوی از بارگاه سرمدی

از اهورایی که شادی آفرید                     در پناهش مهر و نیکی شد پدید

رمز آتش پاکی و روشنگری                        سرخی و گرما و شادی پروری

یادگاری از کهن آیین ما                             روزگاران خوش و شیرین ما

آری امشب جشن سور و آتش است                جشن رقص شعله های سرکش است

هموطن ای یار همپیمان من                  زنده کن این جشن و آیین کهن

مهر میهن در سرشت و جان ما                  تا ابد پاینده باد ایران ما


دیدگاه بینندگان
غیر قابل انتشار: ٠
در صف انتشار: ٠
انتشار یافته: ٠
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۰۷:۵۱
٠
٠

مرسی از جناب اقای موسوی عزیز..سرافراز باشی

پاسخ ها
مُهرستان
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۰۸:۲۱
|
٠
٠

سلام
دیدگاه حضرتعالی بر اساس ماده 4 از ضوابط انتشار نظرات این پایگاه خبری مورد تایید نیست
با تشکر


شما هم می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید.


موارد عدم تایید دیدگاه
  • توهین به مقدسات ادیان الهی
  • به صورت حروف لاتین (فینگلیش)
  • حاوی مضامين تبلیغاتی با هدف سوء استفاده
  • خلاف قانون مطبوعات و رسانه ی جمهوری اسلامی ایران
  • نظراتی با یک آی پی خاص و نام های متفاوت جهت سوء استفاده
  • حاوی مطالبی جهت تخریب فرد، شخصیت شناخته شده یا گروه خاص
  • حاوی توهین، مطالب کذب، تمسخر، هتاکی،تفرقه انگیز، تهمت و افترا