جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷
اطلاعیه ویژه
آخرین اخبار
کد خبر: ١٣٠٨٧
تعداد بازدید : محافظت شده
تعداد دیدگاه ها : ۱ دیدگاه
یک کارشناس تغذیه از رژیم غذایی در ماه رمضان گفت:

مُهرستان » سکینه ابراهیمی، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مُهر از تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان گفت. این کارشناس در گفتگو با پایگاه خبری مُهرستان گفت: در ماه مبارك رمضان نيز مانند هميشه پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلي غذايي (نان و غلات، ميوه و سبزي، گوشت و حبوبات، شير…

مُهرستان » سکینه ابراهیمی، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مُهر از تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان گفت.

این کارشناس در گفتگو با پایگاه خبری مُهرستان گفت: در ماه مبارك رمضان نيز مانند هميشه پيروي از برنامه غذايي متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلي غذايي (نان و غلات، ميوه و سبزي، گوشت و حبوبات، شير و لبنيات) ضروري است. با رعايــت تـنوع و تعادل در مصرف غذا نيازهاي تغذيه اي شامل آب، املاح، ويتامين ها، مواد معدنی، پروتئين و انرژي مورد نياز بدن، تامين مي شود. در برخي منابع توصيه شده است كه افراد روزه دار همانند زماني كه روزه نيستند سه وعده غذا بخورند كه اين وعده ها شامل افطار، شام و سحر است.

وی در مورد وعده غذايي در سحر گفت: با توجه به طولاني بودن روز در ماههاي فصل تابستان، بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي وعده ناهار را داشته باشد تا از ايجاد گرسنگي در طول روز پيشگيري شود. توصيه مي شود در وعده سحري مقدار مناسبي سبزي هاي مختلف (سبزی خوردن) مصــرف شود. سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تامين ويتامين ها مواد معدنی و مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كنند. مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي شود. مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون مي شوند. به اين ترتيب مصرف مـــواد غـــذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده مثل شيرينی و شکلات در وعده سحري موجب مي شود شخص زودتر گرسنه شود.

 ابراهیمی همچنین در مورد وعده غذايي در افطار نیز افزود؛ در هنگام افطار مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه هاي غذايي شير و لبنيات (مانند شير و ماست و پنير) ميوه و سبزي، نان و غلات (مانند برنج و نان) براي افزايش قند خون توصيه مي شود مانند نان و پنير و سبزي كه يكي از عادات خوب غذايي هموطنان در اين ايام است. علاوه بر آن مصرف شير گرم فرني و شير برنج در هنگام افطار مناسب است. علاوه بر آن استفاده از سبزي و ميوه در هنگام افطار و همچنين در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اينكه منبع خوبي از فيبر هستند و براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي شود بسيار مناسب است.

وی با طرح این سوال که در بين افطار و سحر چه بخوريم؟ انواع ميوه را كه حاوي مواد مغذي بسيار مفيد براي سلامت بدن است بهتر است در وعده افطار و يا در فاصله افطار تا سحر مصرف كرد. از كربوهيدرات هاي پيچيده مثل غلات از جمله گندم، جو و … حبوبات مثل عدس، لوبيا، نان هاي سبوس دار و غذاهاي حاوي فيبر مثل سبزي ها، حبوبات، غلات، ميوه هاي با پوست مخصوصا”سيب، گلابي، آلو و ميوه هاي خشك در بين افطار و سحر بيشتر استفاده كنيد. اين غذاها به آهستگي هضم مي شوند، و باعث مي شوند احساس گرسنگي كمتري كنيد.

 توصيه مي شود براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير مايعات به ويژه آب براي جبران كم آبي بدن نوشيده شود.

 چند عادات غذایی غلط و رايج در هنگام افطار و سحر:

  • مصرف آب سرد در شروع افطار
  • پرخوري در افطار
  • مصرف آب زياد
  • نوشيدن زياد چاي به ویژه چای پر رنگ
  • مصرف تنقلات زياد بين افطار و سحر
  • مصرف مواد سنگين و دير هضم در افطار

راه های مقابله با تشنگی در طول روز نیز تصریح کرد؛ در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند تابستان مقارن می شود يکی از مشکلات اساسی روزه داران، تشنگی در طول روز است. محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر در اين دوران بسيار مهم و کمک کننده است. علاوه بر آن مصرف ميوه و سبزی کافی می تواند در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگيری نمايد. بهتر است ميوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر و سالاد بخصوص در وعده سحر مصرف گردد. علاوه بر آن مصرف غذاهاي با پروتئين بالا مانند انواع كباب ها (جوجه كباب، كباب كوبيده، برگ ومرغ …) در وعده سحر مناسب نبوده سبب بروز تشنگي در ساعات اوليه روز مي شود. همچنين در اين ايام بايد از حضور غير ضروري در معرض نور خورشيد نيز اجتناب كرد.

برچسب ها : تغذیه،ماه رمضان

دیدگاه بینندگان
غیر قابل انتشار: ٠
در صف انتشار: ٠
انتشار یافته: ٠
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ۱۰:۲۷
٠
٠

دیگه نونی تو سفره ها نمونده دده جان


شما هم می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید.


موارد عدم تایید دیدگاه
  • توهین به مقدسات ادیان الهی
  • به صورت حروف لاتین (فینگلیش)
  • حاوی مضامين تبلیغاتی با هدف سوء استفاده
  • خلاف قانون مطبوعات و رسانه ی جمهوری اسلامی ایران
  • نظراتی با یک آی پی خاص و نام های متفاوت جهت سوء استفاده
  • حاوی مطالبی جهت تخریب فرد، شخصیت شناخته شده یا گروه خاص
  • حاوی توهین، مطالب کذب، تمسخر، هتاکی،تفرقه انگیز، تهمت و افترا