اطلاعیه ویژه
آخرین اخبار
پیرامون روند حساس انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم؛

مُهرستان / سید کاظم هاشمی، کارشناس علوم تربیتی و برنامه ریزی تحصیلی» در سند تحول بنيادين که به نوعي نقشه راه آموزش‌  و پرورش محسوب مي‌شود، راهکار های  هدايت تحصيلي براي نظام تعليم و تربيت تعيين شده تا هدايت دانش‌آموزان به سوي رشته‌ها و مهارت‌هاي مورد نياز حال و آينده کشور و متناسب با استعدادها، علاقه‌مندي‌ها و…

مُهرستان / سید کاظم هاشمی، کارشناس علوم تربیتی و برنامه ریزی تحصیلی» در سند تحول بنيادين که به نوعي نقشه راه آموزش‌  و پرورش محسوب مي‌شود، راهکار های  هدايت تحصيلي براي نظام تعليم و تربيت تعيين شده تا هدايت دانش‌آموزان به سوي رشته‌ها و مهارت‌هاي مورد نياز حال و آينده کشور و متناسب با استعدادها، علاقه‌مندي‌ها و توانايي‌هاي آنها صورت گيرد و اصل بر اين است که دانش‌آموزان به سمت مشاغل و رشته‌هايي هدايت شوند که متناسب با استعداد و علايق آنها باشد. وقتي سخن از يک نظام جامع به ميان مي‌آيد هدف و منظور پوشش سراسري دوران تحصيل از دبستان تا دانشگاه است. اوضاع نابسامان بازار کار خود گواهي بر اين است که بايد هدايت تحصيلي در دوران مدرسه به‌طور جدي و برنامه‌ريزي شده صورت بگيرد تا اين توزيع نامتوازن شغلي در کشور کاهش یابد و از بين برود و بارونق بازارکار، رشد و پيشرفت اقتصادي داشته باشيم.

در واقع اين انتخاب يکي از سرنوشت سازترين انتخاب‌هاي دانش‌آموزان است. با اين هدايت آنان در راهي قدم مي‌گذارند که زمينه دانش و توانايي آنان را تعيين مي‌کند و مسير آينده شغلي و به تبع آن زندگي شان را رقم مي‌زند.

پس از اعلام نتايج امتحانات خردادماه و با شروع ثبت‌نام در مدارس براي سال تحصيلی آينده، مسئله هدايت تحصيلي دانش‌آموزان پايه نهم که براي ورود به متوسطه دوره دوم آماده مي‌شوند، يکي از موضوعات مهم در حوزه آموزش محسوب می شود. اين که آموزش‌وپرورش پس از بررسي و شناخت کاستي‌هاي بازارکار و نقاط ضعف چرخه اقتصادي کشور با ورود به هدايت تحصيلي دانش‌آموزان، قدم در راه توزيع متوازن و رفع بيکاري برداشته است جاي تحسين و همراهي دارد و بايد آن را جزء برنامه‌ها و طرح‌هاي کليدي دانست. اما روشن است هر برنامه‌اي که تغييرات اساسي داشته است، بدون شک مشکلاتي را هم خواهد داشت. بنابراین باید قبول کرد برنامه هدايت تحصيلي دانش‌آموزان پايه نهم هم از اين قاعده مستثني نيست و نواقص موجود در آن، تا حدودي باعث چالش‌هايي شده و نتوانسته چهره مطلوبي از خود در بين دانش‌آموزان و اوليا به جا بگذارد.

هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش باید در راستای استعدادیابی عملیاتی شود تا دانش آموزان با توجه به استعدادهای خود بتوانند در رشته مورد علاقه‌شان حضور به عمل آورند.

در ادامه به چند مورد از مهمترین عوامل موثر در انتخاب رشته می پردازیم تا ببینیم چگونه از میان رشته هایی که مجاز به انتخاب و ورود به آنها هستیم، انتخاب و تصمیم گیری کنیم:

۱-علاقه: علاقه مهمترین و موثرترین عامل در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی است. اهمیت این عامل تا جایی است که برخی متخصصین تعلیم و تربیت تنها فاکتور انتخاب رشته نتیجه بخش را علاقه تلقی نموده و به فراگیران توصیه می کنند برای انتخاب رشته فقط و فقط به علاقه ی خود توجه کنند. البته این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که ما زمانی می توانیم بگوییم به رشته یا شغلی علاقه مند هستیم که آگاهی کاملی در زمینه های مختلف  ( از قبیل: بازارکار ، واحد های درسی ، شرایط قبولی و… ) آن رشته یا شغل داشته باشیم.

بنابراین باید توجه داشت که هر شخصی برای کار و رشته ای ساخته شده و اگر رشته ی انتخاب شده مورد علاقه ی وی نباشد ، فرد به هیچ وجه در آن رشته موفق نبوده و فردی خبره و ارزشمند نخواهد شد. متاسفانه در چند سال اخیر جمع کثیری از دانش آموزان بدون مدنظر قرار دادن شرایط ، و صرفا بخاطر در سر داشتن سودای پزشکی به سمت رشته تجربی هجوم آورده و در رقابت نابرابر کنکور نتیجه دلخواه را به دست نمی آورند و چیزی جز سرخوردگی عاید خود و خانواده نمی کنند. هرچند که همان دانش آموز می تواند با کمی آگاهی و واقع بینی می تواند مدیر، وکیل، مهندس یا روانشناسی موفق ، مفید و کار آفرین شود.

۲- استعداد، روحیه و شخصیت: موضوع بعد که اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد استعداد دانش آموز است. والدین با توجه به این که از کودکی فرزند خود را زیر نظر داشته و آگاهی کاملی از استعداد های او دارد ، می تواند با کمی واقع بینی در این زمینه، کمک های حیاتی و مثمر ثمری به انجام دهد. خانواده های محترم باید توجه داشته باشند که هر فردی در شغل و رشته ای موفق است که با روحیات و خلق و خوی او هماهنگ باشد. به طور مثال با مجبور کردن فردی که با دیدن خون غش می کند، حتی اگر به زور در رشته ی تجربی موفق بوده و در پزشکی پذیرفته شود ، یا تحصیلش را نیمه کاره رها می کند یا فرد کارآمدی در رشته اش نخواهد شد. ینابراین غش کردن یک مثال است که هرگز نباید رشته ای را انتخاب کرد که با روحیه و ویژگی شخصیتی فرد تضاد و تعارض دارد.

۳- مهارت و زمینه درسی و تحصیلی: میزان پیشرفت و مهارت شما در یک درس ، بیانگر علاقه ، استعداد و انگیزه ی شما نسبت به آن درس می باشد و نشان می دهد که شما مایل هستید در زمینه ی موضوعات مرتبط با این درس در آینده فعالیت داشته باشید و توانایی آن را نیز دارید. به طور مثال دانش آموزانی که در دوره ی ابتدایی و متوسطه اول در کار های عملی و کارگاهی و درس هایی مانند کار و فناوری بسیار خوب عمل می کنند و علاقه مندند ، بهتر است جذب رشته های فنی و حرفه ای و ریاضیات شده که مسلما موفق نیز خواهند بود. یا فردی که در موضوعات علوم تجربی دارای اطلاعات عمومی فوق العاده است و مباحث پیشرفته در این موضوعات را تا حدودی می داند ، مطمئنا به علوم تجربی علاقه مند بوده و اطلاعات و پایه ی قوی او ، ضامن موفقیت وی در رشته ی تجربی هستند.

از دیگر مواردی که باید در یک انتخاب رشته ی خوب مد نظر قرار داد: بازار کار و شرایط اجتماعی ، جهت گیری شغلی ، محاسبه میزان تناسب آن رشته با وضعیت شما و… می باشد.

در پایان اولیا و دانش آموزان باید به این نکته توجه داشته باشند که: هدایت تحصیلی در مدارس عملا به وجود نیامده است و گاهی شاهد بوده ایم که تحمیل تحصیلی ایجاد شده است؛ هدایت تحصیلی بدین معنا است که از دوره ابتدایی ظرفیت‌ها و استعدادهای نوجوانان شناسایی شود تا فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه‌ها در  مسیر منطقی آموزش و اشتغال  قرار گیرند. پس نیازست علمی تر و آگاهانه تر برخورد کنیم…


دیدگاه بینندگان
غیر قابل انتشار: ٠
در صف انتشار: ٠
انتشار یافته: ٠
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ۱۴:۴۱
٠
٠

قطعا هدایت تحصیلی تاثیر بسیار مهمی در انتخاب رشته تحصیلی دارد و اگر علاقه وسایر آیتم های ذکر شده نباشد دانش آموز دلمرده و درس زده خواهد شد . این را اولیا باید مهم دانسته و از اجبار دوری گزینند.
سپاس از اقای هاشمی نیروی جوان و پرتلاش.


شما هم می توانید دیدگاه خود را ارسال نمایید.


موارد عدم تایید دیدگاه
  • توهین به مقدسات ادیان الهی
  • به صورت حروف لاتین (فینگلیش)
  • حاوی مضامين تبلیغاتی با هدف سوء استفاده
  • خلاف قانون مطبوعات و رسانه ی جمهوری اسلامی ایران
  • نظراتی با یک آی پی خاص و نام های متفاوت جهت سوء استفاده
  • حاوی مطالبی جهت تخریب فرد، شخصیت شناخته شده یا گروه خاص
  • حاوی توهین، مطالب کذب، تمسخر، هتاکی،تفرقه انگیز، تهمت و افترا